Det perfekte CRM-systemet for små bedrifter for å øke produktiviteten 4. mai 2023 | 6 min lesetid

Det perfekte CRM-systemet for små bedrifter for å øke produktiviteten

At systemet dekker den funksjonaliteten du trenger, er en selvfølge. Samtidig er det lurt å tenke Hvilken funksjonalitet trenger vi «i morgen»?.

Et CRM system å vokse med

Dette er kanskje et av de viktigste punktene; velg et CRM system som bedriften din kan vokse med. Å skulle bytte system senere, kan ofte bli veldig kostbart.

Tenk derfor på dette, når du vurderer den initielle prisen på CRM systemet.

Lengre nede går vi mer i dyden på pris og hva et CRM system for små bedrifter «bør» koste, men først litt om hvorfor CRM systemet må kunne vokse med bedriften.

Byttekostnaden kan være stor

Det er lett å tenke, «jamen, vi kan jo bare bytte CRM system senere».

Joda, man kan alltids bytte senere. Men er du egentlig klar over hvor mye det kan koste å bytte system?

Sannsynligvis mange, mange ganger så mye som å «velge riktig CRM system fra starten av».

La oss forklare hvorfor.

Ny runde med opplæring

Alle nye systemer må læres. Opplæring trenger ikke nødvendigvis å ha en stor direkte kostnad, men indirekte koster det gjerne mye penger.

Dette kan f.eks. være tiden det tar å lære seg et nytt system, den tapte effektiviteten underveis eller frustrasjonen som ofte kommer med nye systemer.

Dette er tid man heller kunne brukt på noe produktivt; selge mer, leverer varene eller tjenestene, eller kanskje unne seg litt fri?(vi vet, små bedriftslivet er hardt!)

Flytte fra det gamle CRM systemet til det nye

Skal man flytte fra et CRM system til et annet, har man to alternativer:

  • Flytte (såkalt «konvertering») fra det gamle systemet til det nye
  • Beholde gamle CRM systemet åpent, slik at brukerne kan gjøre oppslag

(Okei da, man har et tredje alternativ også; legge ned gamle systemet uten å ta vare på dataene. Jeg tror de fleste er enig med oss om at dette er en dårlig idé)

Her er det to problemstillinger som dukker opp:

  1. De fleste vil trenge hjelp til å flytte data fra gammelt til nytt system
  2. Det er lite hensiktsmessig å ha to systemer

Begge deler koster penger. Potensielt mye penger.

Flytte data til nytt CRM system

Å skulle konvertere data fra et CRM system til et annet, er vanligvis noe man vil trenge hjelp til.

Dette kan potensielt koste mye penger. Gjerne mer penger enn hva «det gamle» CRM systemet kostet, tilsammen.

Beholde gamle CRM systemet åpent

Å flytte data koster ofte så mye penger, at konklusjonen gjerne blir å holde gamle CRM systemet åpent, slik at brukerne kan gjøre oppslag.

Dette er lite hensiktsmessig av flere grunner:

  1. Det koster penger å beholde lisensene
  2. Det er frustrerende for brukeren
  3. Det kan være tidkrevende å lete frem relevant informasjon

Som du ser, det kan være lurt å velge et system man kan vokse med.

Må være enkelt å komme i gang

En klisjé; tid er penger.

Et godt og moderne CRM system for en liten bedrift, bør være enkelt.

Enkelt å komme i gang med. Enkelt å bruke. Det bør heller ikke være «et stort prosjekt» for å implementere.

Kort implementeringstid

Tradisjonelt sett, kan implementering av CRM være et «stort prosjekt». Store prosjekter, koster vanligvis mye penger.

Det er ingen grunn til at en CRM-implementering for en liten bedrift trenger å være omfattende.

Det finnes i dag løsninger som du enkelt kan komme i gang med selv. Samtidig skal man ikke undervurdere det å få litt hjelp av en ekspert.

Uansett; det bør ikke være «et stort prosjekt». Vi vil komme tilbake til hva et CRM system for små bedrifter bør koste.

Gjør ting enkelt

Dette var vi inne på litt tidligere.

Enkelt. Et av verdens beste ord.

Et system som gjør ting enkelt, er et system vel verdt å investere i.

Vårt aller beste råd: Velg et CRM system som er enkelt å bruke.

Krever lite opplæring

Erfaringsmessig vet vi at et system som er lett å lære, har større sannsynlighet for å bli brukt.

Styr derfor unna CRM systemer som er tidkrevende og vanskelig å lære seg. Sannsynligheten for at systemet faktisk blir brukt, er da mye, mye større.

Apropos det å øke sannsynligheten for at systemet blir brukt.

Lar seg enkelt integrere med andre systemer

Sannsynligheten for at bedriften din også bruker andre systemer, er stor.

Det bør da være enkelt å integrere mot andre systemer.

Lavest mulig pris vs. rimelig

Hva bør egentlig et CRM system for en liten bedrift koste?

Målet må være å finne et rimelig CRM system, som gir mest mulig «valuta for pengene».

Dette vet vi jo alle: det rimeligste alternativet, er ikke alltid det med laveste pris.

Bruk derfor denne artikkelen som inspirasjon til å gjøre en god vurdering av hva som er «rimelig».

Men seriøst, hva bør det koste?

Sannheten er at dette er helt avhengig av dine behov, hvilken funksjonalitet du trenger, osv. Vi har skrevet mer om dette i en egen artikkel:

Okei, greit. Vi skal prøve å svare på hva et CRM system for en liten bedrift bør koste.

Det trenger ikke være en investering

Et CRM system for en liten bedrift bør ikke være en «investering».

Velger man et enkelt og moderne CRM system, er det vanligvis relativt rimelig å komme i gang også.

Noen systemer på markedet tillater at du selv setter det opp. Da kan man i teorien være i gang på på «1, 2, 3».

Når det er sagt; det er nærmest alltid lurt å få litt hjelp av en ekspert.

Hva bør du få hjelp til?

Kort oppsummert, er dette hva du bør få hjelp til:

  • Avdekke hvordan CRM systemet bør brukes
  • Enkel konfigurasjon og oppsett av integrasjoner
  • Gjennomgang med brukerne og opplæring

Dette er det tre viktige tingene, som avgjør to kritiske suksessfaktorer:

  1. Kommer CRM systemet faktisk til å bli brukt?
  2. Vil det bli brukt riktig, slik at man bør maksimalt ut av systemet?

Lang historie kort; dere kan være i gang i løpet av et par dager.

Hva bør lisensene koste?

Velger man et enkelt, men moderne CRM system som kan vokse i takt med bedriften, vil lisensene vanligvis koste 100-250 per bruker, per måned.

Konklusjon

Et CRM system for små bedrifter bør være:

  • Noe å vokse med
  • Enkelt å bruke
  • Rimelig å komme i gang med

Crmify er Elite Partner for CRM-systemet Pipedrive, og kan hjelpe deg i gang med CRM på «1, 2, 3».

Pipedrive har ved flere anledninger vært kåret til det mest brukervennlige CRM systemet på markedet. Vær trygg på at du får maksimalt utbytte av ditt CRM system. Velg Pipedrive fra Crmify.

Frank

Frank

Frank har 20 års erfaring fra salg og er gründer av Crmify. Før Crmify har Frank blant annet jobbet i Amesto Solutions, Conta, Visma …